Program realizowany jest w oparciu o podstawę programową zawartą w Rozporządzeniu MEN z dnia 15 lutego 1999r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego (Dz.U. nr14 z dn.. 23.02. 99r., poz.129) oraz Konstytucję RP, Deklarację Praw Człowieka, Deklarację Praw Dziecka, Konkordat, Ustawę o systemie Oświaty i Ustawę – Karta Nauczyciela. Założeniem programu jest wspomaganie wychowawczej roli rodziny z uwzględnieniem prawa do przekonań religijnych, światopoglądowych oraz wolności sumienia.
Motto:
"W wychowaniu chodzi właśnie o to, ażeby człowiek stawał się bardziej człowiekiem, o to ażeby bardziej był, a nie tylko więcej miał, aby więc poprzez wszystko co ma, co posiada, umiał bardziej i pełniej być człowiekiem, to znaczy ażeby również umiał bardziej być nie tylko z drugimi, ale i dla drugich."
Jan Paweł III. Wstęp. Program realizowany jest w oparciu o podstawę programową zawartą w Rozporządzeniu MEN z dnia 15 lutego 1999r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego (Dz.U. nr14 z dn.. 23.02. 99r., poz.129) oraz Konstytucję RP, Deklarację Praw Człowieka, Deklarację Praw Dziecka, Konkordat, Ustawę o systemie Oświaty i Ustawę – Karta Nauczyciela. Założeniem programu jest wspomaganie wychowawczej roli rodziny z uwzględnieniem prawa do przekonań religijnych, światopoglądowych oraz wolności sumienia. Szkoła ma obowiązek zapewnić wszystkim uczniom powszechny dostęp do nauki i wychowania, ochronę przed przemocą, a także kierować się zawsze dobrem ucznia, troską o jego zdrowie, postawę moralną i obywatelską z zachowaniem poszanowania godności osobistej. II. Cele: Nauczyciele naszej szkoły w swojej pracy wychowawczej zmierzają do tego, aby uczniowie znajdowali w szkole środowisko wszechstronnego rozwoju osobowego poprzez:
- Kształcenie umiejętności poszukiwania i wykorzystywania różnych źródeł wiedzy;
- Stworzenie warunków do tego, aby uczniowie byli odpowiedzialnymi organizatorami życia szkolnego oraz zostali włączeni do realizacji zadań wynikających z programu wychowawczego szkoły;
- Wdrażanie do samodzielnego myślenia, działania i wnioskowania;
- Kształtowanie prawego charakteru;
- Poznanie i przestrzeganie norm społecznych;
- Budowanie postawy życzliwości i miłości do innych ludzi;
- Uświadamianie, stawianie sobie i realizowanie celów życiowych;
- Kształtowanie w sobie postawy dialogu, umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów;
- Uczenie szacunku dla dobra wspólnego jako postawy życia społecznego oraz przygotowanie się do życia w rodzinie, w społeczności lokalnej i w państwie.
III. Formy realizacji: Formy oddziaływań wychowawczych realizowane są na zajęciach dydaktycznych, zajęciach pozalekcyjnych, apelach i uroczystościach szkolnych, wycieczkach, rekolekcjach oraz imprezach kulturalnych:
- Wyposażenie klas w niezbędne środki dydaktyczne.
- Prezentowanie i wykorzystanie na zajęciach edukacyjnych różnych źródeł wiedzy.
- Kształcenie umiejętności korzystania z różnych źródeł wiedzy poprzez tworzenie odpowiednich sytuacji edukacyjnych.
- Kształcenie umiejętności selekcjonowania zdobytych informacji i praktycznego ich wykorzystania.
- Praktyczna nauka demokracji poprzez organizowanie wyborów do samorządu uczniowskiego.
- Udział w pracach samorządu szkolnego, klubu europejskiego i kół zainteresowań: humanistycznego, przyrodniczego, informatycznego.
- Redagowanie gazety szkolnej.
- Organizacja uroczystości szkolnych.
- Udział w różnego typu konkursach: przedmiotowych, plastycznych itp.
- Organizacja i udział w zawodach sportowych.
- Kultywowanie tradycji szkolnych: ślubowanie klas pierwszych, wieczornice w rocznice 11 listopada, wigilie szkolne, studniówki, wieczorki poetyckie, patriotyczne, dzień europejski.
- Współpraca ze środowiskiem lokalnym.
- Angażowanie rodziców w życie szkoły.
- Stosowanie metod aktywizujących oraz metody projektów, filmów edukacyjnych oraz pracy z komputerem.
- Rozwijanie pracy zespołowej.
- Prezentowanie wzorców i autorytetów.
- Monitorowanie i analiza potrzeb i oczekiwań.
IV. Osiągnięcia. Uczniowie naszej szkoły:
- Korzystają ze wszystkich dostępnych źródeł wiedzy: biblioteki, pracowni komputerowej, internetu.
- Są organizatorami życia szkolnego.
- Znają i przestrzegają norm społecznych.
- Są asertwni, komunikatywni i empatyczni.
- Nie mają nałogów.
- Świadomie podejmują decyzje dotyczące własnej przyszłości.
- Szanują mienie szkolne.
Są przygotowani do życia w rodzinie i społeczeństwie. (opracowała Danuta Wolan) wraz z Radą Pedagogiczną |